شب برات Ú©ÛŒ Ùضیلت ØŒ Ø+قیقت کیا ÛÛ’ØŸ ... اسدالرØ+مان تیمی
shab e barat.jpg
عوام میں نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات کا اÛتمام کرنے اور خاص طور سے اسی رات میں عبادات انجام دینے Ú©Û’ کئی اسباب Ûیں، جس میں سب سے Ù¾ÛÙ„ÛŒ اور اÛÙ… ÙˆØ¬Û ÛÛ’: بعض علمائے کرام کا اس رات کا اÛتمام کرنا اور ان کا اپنی کتابوں میں اس رات Ú©Ùˆ خصوصی Ùضیلت والا بتانا (دیکھئے قوت القلوب، ابوطالب Ù…Ú©ÛŒ)Û”
ایک اور سبب ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ طر٠منسوب ایسی بÛت ساری اØ+ادیث کا وجود جن سے اس رات Ú©ÛŒ Ùضیلت، اس میں اعمال Ú©ÛŒ پیشی، عمر Ú©ÛŒ تØ+دید، رزق Ú©ÛŒ تقسیم، دعاء Ú©ÛŒ قبولیت اور خود رسول Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§Ø§Ø³ رات عبادات Ú©Û’ اÛتمام کا Ù¾ØªÛ Ú†Ù„ØªØ§ ÛÛ’ Ù„Ûٰذا اس عظیم ثواب Ú©Û’ Ø+صول اور سنت نبوی Ø Ú©ÛŒ پیروی میں لوگ اس رات کااÛتمام اور اس رات Ú©ÛŒ تعظیم میں بÛت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ø¨Ø§Ù„ØºÛ Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں۔مزید براں Ùرمان باری تعالیٰ: ÙÛŒÛا ÛŒÙرق Ú©Ù„ أمر Ø+کیم(الدخان 4)Û”"اسی رات میں Ûر ÙÛŒØµÙ„Û Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¨Ø§Ù†Ù¹ دیا جاتا ÛÛ’"Ú©ÛŒ بعض تÙاسیر میں آیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ سے مراد نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات ÛÛ’Û” Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø²Ù…Ø®Ø´Ø±ÛŒ Ú©Ûتے Ûیں:
اس رات Ú©Û’ 4 نام Ûیںـ: اللیلۃ المبارکۃ، لیلۃ البراء ۃ، لیلۃ الصک ولیلۃ الرØ+مۃ، اس رات Ú©ÛŒ5خصوصیات بیان Ú©ÛŒ جاتی Ûیں: ÛرÙÛŒØµÙ„Û Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒ تقسیم ØŒ اس رات عبادت Ú©ÛŒ Ùضیلت، رØ+مت کا نزول، نبی Ú©Ùˆ اسی رات Ø´Ùاعت سے نوازا گیا، ظاÛر ÛŒ طور پر اس رات زمز Ù… کا پانی بڑھ جاتا ÛÛ’(الکشا٠للزمخشری)Û”
Ø¬Ø¨Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú© رات جس میں Ûر ÙÛŒØµÙ„Û Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒ بانٹ Ûوتی ÛÛ’ ،اس سے کون سی رات مرادÛے؟اس سلسلے میں علماء Ú©Û’2 اقوال Ûیں: Ù¾Ûلا قول ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ سے شب قدر مراد ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ جمÛور علماء کا Ú©Ûنا ÛÛ’ØŒ Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمر Ø“ØŒ مجاÛد، ضØ+اک، قتادÛØŒ ابوزید اور Ø+سن بصری رØ+Ù…ÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± بÛت سارے اسلا٠سے ÛŒÛÛŒ منقول ÛÛ’(دیکھئے: زاد المسیر لابن الجوزی)Û”
Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ± Ù…Ùسرین کا بھی ماننا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø±Ø§Øª سے مراد شب قدر ÛÛ’Û” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ùرمان باری تعالیٰ:
"بے Ø´Ú© ÛÙ… Ù†Û’ اسے (قرآن) ایک برکت والی رات میں نازل کیا ÛÛ’ØŒ ÛÙ… Ù†Û’ بے Ø´Ú© (اس Ú©Û’ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Ùˆ) ڈرانا چاÛا، اسی رات میں Ûر ÙÛŒØµÙ„Û Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¨Ø§Ù†Ù¹ دیا جاتاÛÛ’Û”"(الدخان4) Û”
اس آیت Ú©ÛŒ تÙسیر میں علماء Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø¨Ø±Ú©Øª والی رات سے مراد شب قدر ÛÛ’Û”ÛŒÛاں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ رات Ú©Ùˆ مبÛÙ… رکھا ÛÛ’ لیکن دوسری Ø¬Ú¯Û ÙˆØ§Ø¶Ø+ کردیا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ برکت والی رات میں قرآن کریم اتارا گیا ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ø´Ø¨ قدر ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا Ùرمان ÛÛ’:
"بے Ø´Ú© ÛÙ… Ù†Û’ قرآن Ú©Ùˆ لیلۃ القدر یعنی خیروبرکت والی رات میں نازل کیا ÛÛ’Û”"
اور ÛŒÛ Ù†Ø²ÙˆÙ„ رمضان المباک Ú©Û’ Ù…ÛÛŒÙ†Û Ù…ÛŒÚº Ûواجیسا Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا ارشاد ÛÛ’:
"ÙˆÛ Ø±Ù…Ø¶Ø§Ù† کا Ù…ÛÛŒÙ†Û ØªÚ¾Ø§ جس میں قرآن نازل Ûوا۔"(البقرÛ185)Û”
اور ÛŒÛاں جس برکت والی رات کا جس میں ذکر Ûوا ÛÛ’ØŒ اس برکت Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اپنے اس بیان میں صا٠کردیا Ú©Û Ù„ÛŒÙ„Ûƒ القدر Ûزار Ù…Ûینوں سے بÛتر ÛÛ’Û”
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اس رات Ú©Ùˆ مبارکÛ(برکت والی ) رات کا نام اس لئے دیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ رات لوگوں Ú©Û’ درجات میں اضاÙÛ Ùرماتا ÛÛ’ØŒ ان Ú©ÛŒ لغزشوں Ú©Ùˆ معا٠کرتا ÛÛ’ØŒ قسمت Ú©ÛŒ تقسیم کرتا ÛÛ’ØŒ رØ+مت پھیلاتا ÛÛ’ اور خیر عطا کرتا ÛÛ’ (اØ+کام القرآن لابن العربی)Û”
ابن العربی Ú©Ûتے Ûیں:
"اکثر علماء Ú©Û’ نزدیک :ÙÛŒÛا ÛŒÙرق Ú©Ù„ امر Ø+کیم(الدخان4)یعن Œ اسی رات میں Ûر Ø·Û’ Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¨Ø§Ù†Ù¹ دیا جاتاÛÛ’ØŒ سے مراد شب قدر ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ علماء کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات ÛÛ’ لیکن ÛŒÛ Ø¨Û’ بنیاد بات ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اپنی سچی اور ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ù† کتاب قرآن مجید میں Ùرمایا:ÙˆÛ Ø±Ù…Ø¶Ø§Ù† کا Ù…ÛÛŒÙ†Û ØªÚ¾Ø§ جس میں قرآن نازل Ûوا(البقرÛ185)Û”
ÛŒÛاں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ قطعی طور پر ÛŒÛ Ø¨ØªØ§Ø¯ÛŒØ§ Ú©Û Ù†Ø²ÙˆÙ„Ù Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† رمضان میں Ûوا اور پھر رات Ú©Û’ وقت Ú©ÛŒ تعیین کرتے Ûوئے Ùرمایا:برکت والی رات میں(الدخان3)Û” Ù„Ûٰذا جس Ù†Û’ ÛŒÛ Ú¯Ù…Ø§Ù† کیا Ú©Û ÛŒÛ Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ کوئی رات ÛÛ’ ،اس Ù†Û’ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° پر بÛتان باندھا (اØ+کام القرآن لابن العربی)Û”
ابن الجوزی Ú©Ûتے Ûیں
"جو ÛŒÛ Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ سے مراد نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ دلیل Ú©Ú†Ú¾ ضعی٠آثار Ûیں جو قابل اعتبار Ù†Ûیں۔"(زاد المسیر)Û”
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø´Ù†Ù‚ÛŒØ·ÛŒ Ú©Ûتے Ûیں:
"ÙˆÛ Ø§Ø+ادیث جن Ú©ÛŒ بنا پر بعض لوگ ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾ØªÛ’ Ûیں Ú©Û ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات ÛÛ’ØŒ قرآن Ú©ÛŒ صراØ+ت Ú©Û’ خلا٠Ûونے Ú©Û’ ساتھ ساتھ بے بنیادبھی Ûیں، ان میں سے کسی Ú©ÛŒ سند درست Ù†Ûیں، جیسا Ú©Û Ø§Ø¨Ù† العربی اور دوسرے Ù…Ø+ققین کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Û” Ø+یرت ÛÛ’ اس مسلمان پر جو نص٠قرآن Ú©ÛŒ Ù…Ø+الÙت کرتاÛÛ’ اور قرآن وصØ+ÛŒØ+ Ø+دیث سے کسی دلیل Ú©Û’ بغیر قرآن Ú©ÛŒ وضاØ+ت سے انØ+را٠کرتا ÛÛ’Û”" (اضواء البیان) Û”
نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت میں بعض علماء Ú©Û’ اقوال:
اگر عوام اس رات کا اÛتمام کرتے Ûیں اور Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø³ رات میں نماز ،دعااور نیکی Ú©Û’ امور انجام دیتے Ûیں تو اس Ú©ÛŒ ایک ÙˆØ¬Û ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ علمائے عظام سے اس رات Ú©ÛŒ Ùضیلت منقول ÛÛ’ اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ رسول اللÛÚ©ÛŒ طر٠منسوب ایسی ڈھیر ساری اØ+ادیث Ûیں جن سے اس رات Ú©ÛŒ اÛمیت کا Ù¾ØªÛ Ú†Ù„ØªØ§ÛÛ’ نیز Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø¨Ø§Ù„Ø§Ø³Ø·ÙˆØ± میں سل٠کی ایک جماعت کا قول گزرچکا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØªÙ Ú©Ø±ÛŒÙ…Û : ÙÛŒÛا ÛŒÙرق Ú©Ù„ امرØ+کیم(الدخان4) §Ø³ÛŒ رات Ûر Ø·Û’ Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¨Ø§Ù†Ù¹ دیا جاتا ÛÛ’ ۔اس سے مراد نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات ÛÛ’Û” ذیل میں اس رات Ú©ÛŒ Ùضیلت اورعظمت Ú©ÛŒ بابت بعض علماء Ú©Û’ اقوال نقل کئے جاتے Ûیں:Ù€
« امام اØ+مد اور بعض Ø+Ù†Ø§Ø¨Ù„Û Ø³Û’ منقول ÛÛ’ Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات Ùضیلت والی ÛÛ’ (الÙروع)Û”
« امام شاÙعی سے مروی ÛÛ’ Ú©Û 5 راتوں میں خاص طور پر دعاء قبول Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ جن میں نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات بھی ÛÛ’ (السنن الکبریٰ للبیÛÙ‚ÛŒ)Û”
« ملاعلی القاری Ú©Ûتے Ûیں: اس میں کوئی اختلا٠نÛیں Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات میں Ùرق (Ø·Û’ Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø§ Ø¨Ù¹ÙˆØ§Ø±Û ) Ûوتا ÛÛ’ØŒ جیسا Ú©Û Ø+دیث اس Ú©ÛŒ صراØ+ت کرتی ÛÛ’ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø®ØªÙ„Ø§Ù Ø§Ø³ میں ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØª میں Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø±Ø§Øª سے مراد کونسی ÛÛ’Û” درست بات ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات اس سے مراد Ù†Ûیں، ایسی صورت میں آیت اور Ø+دیث سے ÛŒÛ Ø§Ø®Ø° کیا جائے گا Ú©Û Ø§Ù† دونوں راتوں میں Ø·Û’ Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒ بانٹ Ûوتی ÛÛ’ دونوں راتوں Ú©ÛŒ عظمت Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Û” ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ûوسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© رات میں اجمالی طور پر ’’Ùرق‘‘ (Ø·Û’ Ø´Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒ تقسیم) ÛÙˆ اور دوسری رات میں تÙصیلی طور پر یا ÛŒÛ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© رات دنیوی امور Ú©Û’ لئے Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ اخروی امور Ú©Û’ لئے خاص ÛÙˆ (نقلا عن تØ+ÙÛƒ الاØ+وذی)Û”
« نواب صدیق Ø+سن خان Ù†Û’ اپنی کتاب ’’السراج الوÛاج‘‘ میں لکھا ÛÛ’ Ú©Û :
" شعبان میں روزے Ú©ÛŒ کثرت Ú©ÛŒ تخصیص Ú©ÛŒ ایک ÙˆØ¬Û ÛŒÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ù…Ø§Û Ù…ÛŒÚº بندوں Ú©Û’ اعمال Ú©ÛŒ پیشی Ûوتی ÛÛ’Û”"
« عبدالرØ+من مبارکپوری Ú©Ûتے Ûیں:
"نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت Ú©ÛŒ بابت Ú©Ú†Ú¾ اØ+ادیث آئی Ûیں جو مجموعی طور پر بتاتی Ûیں Ú©Û Ø§Ù† اØ+ادیث Ú©ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ú©Ú†Ú¾ اصل ÛÛ’Û”" (تØ+ÙÛƒ الاØ+وذی)Û”
« عبدالرازق Ù†Û’ بیان کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø²ÛŒØ§Ø¯Ù…Ù†Ù‚Ø±ÛŒ جو ایک قاضی تھے، Ú©Ûا کرتے تھے Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات (Ú©ÛŒ عبادت) کا اجر شب قدر Ú©Û’ اجر Ú©ÛŒ مانند ÛÛ’(المصن٠لعبدالرزاق)Û”
« امام نووی Ú©ÛŒ ’’المنÛاج‘†میں بھی اس طرØ+ Ú©ÛŒ باتیں Ûیں جن سے اس رات Ú©ÛŒ Ùضیلت کا Ù¾ØªÛ Ú†Ù„ØªØ§ ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø³ رات Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ûاں بندوں Ú©Û’ اعمال Ú©ÛŒ پیشی Ûوتی ÛÛ’ (منÛاج الطالبین للنووی)Û”
« ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ùرماتے Ûیں :
"بÛت سارے علماء یا Ûمارے بیشتر Ø+نبلی علماء اور ان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¯ÛŒÚ¯Ø± Ø+ضرات Ú©ÛŒ رائے ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت Ûے۔امام اØ+مد Ú©ÛŒ بات سے ÛŒÛÛŒ معلوم پڑتا ÛÛ’Û”Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ بارے میں متعدد اØ+ادیث آئی Ûیں، سل٠کے آثار سے اس Ú©ÛŒ تصدیق Ûوتی ÛÛ’ ،مسانید اورسنن میں اس Ú©ÛŒ بعض Ùضیلتیں مروی Ûیں، Ú¯Ø±Ú†Û Ø§Ø³ بارے میں دوسری چیزیں اپنی طر٠سے Ú¯Ú‘Ú¾ÛŒ Ûوتی Ûیں۔" (اقتضاء الصراط المستقیم)Û”
« بعلی Ú©Ûتے Ûیں:
" جÛاں تک نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ بات ÛÛ’ تو اس Ú©ÛŒ Ùضیلت ثابت ÛÛ’ØŒ سل٠میں بعض لوگ اس رات نواÙÙ„ کااÛتمام کیاکرتے تھے لیکن لوگوں کا مسجد میں اکٹھا Ûوکر عبادت کرنا بدعت ÛÛ’Û” "
نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت اØ+ادیث Ú©Û’ آئینے میں:
اس Ú©ÛŒ Ùضیلت میں جو اØ+ادیث آئی Ûیں، ان میں چند درج ذیل Ûیں:
« Ø³ÛŒØ¯Û Ø¹Ø§Ø¦Ø´Û Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûا سے روایت ÛÛ’ØŒ بیان کرتی Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒÚ© رات میں Ù†Û’ نبی Ú©Ùˆ (بستر پر) Ù†Ûیں پایا، میں آپ Ú©ÛŒ تلاش میں نکلی، آپ مجھے بقیع میں ملے اس Ø+ال میں Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Ø§ سر آسمان Ú©ÛŒ طر٠بلند کئے Ûوئے تھے، مجھے دیکھ کر Ùرمایا: اے Ø¹Ø§Ø¦Ø´Û ! کیا تجھے Ø§Ù†Ø¯ÛŒØ´Û ØªÚ¾Ø§Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اس Ú©Û’ رسول تمÛارے ساتھ زیادتی کریں Ú¯Û’ØŸØ³ÛŒØ¯Û Ø¹Ø§Ø¦Ø´ÛØ“ Ùرماتی Ûیں: میں Ù†Û’ عرض کیا،نÛیں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ù†Ûیں، مجھے گمان Ûوا Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ اپنی کسی بیوی Ú©Û’ پاس Ú†Ù„Û’ گئے Ûیں، Ùرمایا: بے Ø´Ú© Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات آسمان٠دنیا پر اتر تا ÛÛ’ اور قبیلÛÙ” کلب Ú©ÛŒ بکریوں Ú©Û’ بال Ú©ÛŒ تعداد سے بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº Ú©ÛŒ بخشش Ùرماتا ÛÛ’Û”
ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ضعی٠Ø+دیث Ûے۔دیکھئے ابن ماجÛØŒ کتاب اقامۃ الصلاۃ، باب ماجاء ÙÛŒ لیلۃ النص٠من شعبان۔ امام ترمذی: Ú©Ûتے Ûیں: Ø³ÛŒØ¯Û Ø¹Ø§Ø¦Ø´ÛØ“ Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø+دیث صر٠Ø+جاج Ú©Û’ سند سے ÛÛŒ مجھے معلوم ÛÛ’Û” میں Ù†Û’ Ù…Ø+مد سے سنا Ú©Û ÛŒÛ Ø+دیث ضعی٠ÛÛ’Û” ÛŒØ+ییٰ بن ابی کثیر Ù†Û’ Ø¹Ø±ÙˆÛ Ø³Û’ Ù†Ûیں سنا۔ Ù…Ø+مد Ú©Ûتے Ûیں: Ø+جاج Ù†Û’ ÛŒØ+ییٰ بن ابی کثیر سے بھی Ù†Ûیں سنا۔
عبدالرØ+من مبارکپوری تØ+ÙÛƒ الاØ+وذی Ú©Ûتے Ûیں: ÛŒÛ Ø+دیث Ø+جاج اور ÛŒØ+ییٰ Ú©Û’ درمیان اور ÛŒØ+ییٰ اور Ø¹Ø±ÙˆÛ Ú©Û’ درمیان 2 جگÛÙˆÚº Ù¾Û Ù…Ù†Ù‚Ø·Ø¹ ÛÛ’Û” التÛذیب میں Ûیـ: ÛŒØ+ییٰ بن المتوکل العمری Ú©Ùˆ اØ+مد، ابن معین اور دوسرے لوگوں Ù†Û’ ضعی٠گردانا ÛÛ’Û” ابن معین Ù†Û’ Ú©ÛاÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ú†Ú¾ بھی Ù†Ûیں Û” جو زجانی Ù†Û’ Ú©Ûتے Ûیں: اس Ú©ÛŒ Ø+دیثیں منکر Ûیں۔ دارقطنی Ú©Ûتے Ûیں: ÛŒÛ Ø+دیث کئی مضطرب اور غیر ثابت سندوںسے مروی ÛÛ’Û” صاØ+ب ’’العلل المتناÛیۑ‘ Ù†Û’ اسے سلیمان بن ابی کریمۃ عن Ûشام عن عروۃ عن Ø§Ø¨ÛŒÛ Ø¹Ù† Ø¹Ø§Ø¦Ø´Û Ú©ÛŒ سند سے بھی روایت کیا ÛÛ’Û” ابن الجوزی اس سند Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûتے Ûیں : ÛŒÛ Ø+دیث صØ+ÛŒØ+ Ù†Ûیں Û” ابن عدی Ú©Ûتے Ûیں: سلمان بن ابی Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ú©ÛŒ Ø+دیثیں منکر Ûیں۔ اس Ú©ÛŒ ایک دوسرے سند میں عطاء بن عجلان ÛÛ’ جس Ú©Û’ بارے میں ÛŒØ+ییٰ بن معین Ùرماتے Ûیں: ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں ،اس کیلئے Ø+دیثیں Ú¯Ú¾Ú‘ÛŒ جاتی تھیں۔ بخاری Ù†Û’ اسے منکر الØ+دیث Ú©Ûا ÛÛ’( Ùیض القدیر للمناوی، الکامل لابن عدی)Û” ایک دوسری روایت ÛÛ’ :سیدناابوموسیٰ اشعری Ø“ØŒ رسول Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ روایت کرتے Ûیں:
"نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° آسمان٠دنیا پرآتا ÛÛ’ اور شرک ÙˆÚ©ÛŒÙ†Û Ù¾Ø±ÙˆØ± Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر اپنی ساری مخلوق Ú©ÛŒ مغÙرت Ùرماتا ÛÛ’Û”" (ابن ماجÛØŒ کتاب اقامۃ الصلاۃ، باب ماجاء ÙÛŒ لیلۃ النص٠من شعبان)۔مجمع الزوائد میںÛÛ’:
اس Ú©ÛŒ سند ضعی٠ÛÛ’ Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† Ù„ÛÛŒØ¹Û Ú©Û’ ضع٠اور الولید بن مسلم Ú©ÛŒ تدلیس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’Û”Ø§Ù…Ø§Ù… منذری Ú©Ûتے Ûیں: Ø+دیث Ú©Û’ راوی ابن عز رب Ú©ÛŒ ابو موسیٰ ؓسے ملاقات Ù†Ûیں۔ اس Ø+دیث Ú©Ùˆ صاØ+ب کنزالعمال Ù†Û’ بھی ابن Ù…Ø§Ø¬Û Ú©Û’ Ø+والے سے نقل کیا ÛÛ’( العلل المتناÛیۃ، مصن٠عبدالرزاق اورتØ+ÙÛƒ الذاکرین للشوکانی میں اس Ú©Ùˆ دیکھا جاسکتا ÛÛ’)Û”
تقریبا Ù‹ اسی قسم Ú©Û’ الÙاظ میں ÛŒÛ Ø+دیث معاذ بن جبل سے بھی مروی ÛÛ’(منذری ’’الترغیب والترÛیب‘‘ میں اس Ø+دیث Ú©Ùˆ ذکر کرنے Ú©Û’ بعد Ú©Ûتے Ûیں: Ø±ÙˆØ§Û Ø§Ù„Ø·Ø¨Ø±Ø§Ù†ÛŒ وابن Ø+بان ÙÛŒ صØ+ÛŒØ+Û)Û”
سیدناابوبکر صدیق Ø“ روایت کرتے Ûیں Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ Ù†Û’ Ùرمایا:
"Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات آسمان دنیا پر اتر تاÛÛ’ اور Ûر شخص Ú©ÛŒ مغÙرت Ùرماتا ÛÛ’ سوائے اس Ú©Û’ جس Ú©Û’ دل میں Ú©ÛŒÙ†Û ÛÙˆ یا جو Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ ساتھ شرک کرتا ÛÙˆÛ”"
صاØ+ب ’’العلل المتناÛÛŒÛâ€˜â€˜Ù†Û ’ اسے ذکر کرنے Ú©Û’ بعدکÛا Ú©Û ÛŒÛ Ø+دیث درست ÛÛ’ Ù†Û Ø«Ø§Ø¨Øª Ûے۔ابن Ø+بان اس Ú©Û’ ایک راوی عبدالملک Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û’’لایتابع علی Ø+دیثÛ‘‘۔امام ÛŒØ+یٰ بن معین اور نسائی Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û’’ ÙˆÛ Ú©Ú†Ú¾ بھی Ù†Ûیں‘‘ ۔امام بخاری Ú©Ûتے Ûیں’’اس Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø+دیث Ù…Ø+Ù„ نظر Ûے‘‘ Û”( دیکھئے میزان الاعتدال لیکن منذری ’’الترغیب ‘‘ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û â€™â€™ امام بزار اور بیÛÙ‚ÛŒ Ù†Û’ ابوبکر صدیق Ø“ سے ایک سند سے روایت کیا ÛÛ’ جس میں کوئی Ø+رج Ù†Ûیں)Û”
ÛŒÛ Ø+دیث ایک دوسری سند : الاØ+وص بن Ø+کیم عن Ø+بیب بن صÛیب عن ابی Ø«Ø¹Ù„Ø¨Û Ø§Ù„Ø®Ø´Ù†ÛŒ سے بھی منقول ÛÛ’(العلل المتناÛÛŒÛ Ù…ÛŒÚº ابن الجوزی Ú©Ûتے Ûیں â€™â€™ÛŒÛ Ø+دیث صØ+ÛŒØ+ Ù†Ûیں ‘‘، امام اØ+مد Ùرماتے Ûیں’’اØ+وص Ú©ÛŒ اØ+ادیث روایت Ù†Ûیں جاتیں‘‘، ÛŒØ+یٰ بن معین Ú©Ûتے ÛÛŒÚºâ€™â€™ÙˆÛ Ú©Ú†Ú¾ بھی Ù†Ûیں‘‘ ۔دار قطنی Ú©Ûتے ÛÛŒÚºâ€™â€™ÙˆÛ Ù…Ù†Ú©Ø± الØ+دیث Ûے‘‘ Ø§ÙˆØ±â€™â€™ÛŒÛ Ø+دیث مضطرب اور غیر ثابت Ûے‘‘، Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¨ÛŒÛÙ‚ÛŒ Ù†Û’ ’’مرسل جید‘‘ Ú©Ûا ÛÛ’)Û”
ایک دوسری سند سے سیدنا ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø“Ø³Û’ بھی مروی ÛÛ’ (’’العلل المتناÛیۑ‘، ابن الجوزی Ú©Ûتے Ûیں ’’Ø+دیث درست Ù†Ûیں، اس میں کئی مجÛول راوی Ûیں‘‘۔ دارقطنی Ú©Ûتے Ûیں:ÛŒÛ Ø+دیث معاذ Ø§ÙˆØ±Ø¹Ø§Ø¦Ø´Û Ø“Ø³Û’ بھی منقول ÛÛ’ØŒ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ù…Ú©Ø+ول کا قول ÛÛ’ØŒ بÛر Ø+ال ÛŒÛ Ø+دیث ثابت Ù†Ûیں)Û” بعض روایات میں آیا ÛÛ’ Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات میں عمر Ù„Ú©Ú¾ دی جاتی ÛÛ’ اور اس سال مرنے والوں Ú©Û’ بارے میں ÙÛŒØµÙ„Û Ûوتا Ûے۔مثلاً دینوری Ù†Û’ اپنی کتا ب ’’المجالسۃ‘⠀˜ میں راشد بن سعدان سے روایت کیا ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ Ù†Û’ Ùرمایا:
"نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° موت Ú©Û’ ÙØ±Ø´ØªÛ Ú©Ùˆ اس سال مرنیوالوں Ú©Û’ بارے میں ÙˆØ+ÛŒ بھیجتا ÛÛ’Û”"(الترغیب للمنذریوقال: Ø±ÙˆØ§Û Ø§Ø¨ÙˆÛŒØ¹Ù„ÛŒÛ” ÙˆÛÙˆ غریب ÙˆØ§Ø³Ù†Ø§Ø¯Û Ø+سن والدر المنثور، وکنزل العمال، ÙˆÙ†Ø³Ø¨Û Ø§Ù„ÛŒ الدینوری ÙÛŒ المجالسۃ عن راشد بن سعد مرسلا ÙˆÙÛŒ المیزان، وثقۃ ابن معین وضعÙÛ Ø§Ø¨Ù† Ø+زم والتÛذیب)
ابن ابی الدنیا Ù†Û’ عطاء بن یسار سے روایت کیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø¬Ø¨ نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ûوتی ÛÛ’ تو موت Ú©Û’ ÙØ±Ø´ØªÛ Ú©Ùˆ ایک صØ+ÛŒÙÛ Ø¯ÛŒØ§Ø¬Ø§ØªØ§ ÛÛ’ اور Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ میں جن لوگوں Ú©Û’ نام Ûیں ان Ú©ÛŒ روØ+ قبض کرلو، Ø¨Ù†Ø¯Û Ø¨Ø³ØªØ± Ù¾Û Ø³ÙˆÛŒØ§ Ûوتا ÛÛ’ØŒ شادی کرتا ÛÛ’ اور گھر بناتا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ کا نام اس صØ+ÛŒÙÛ Ù…ÛŒÚº لکھا Ûوتا ÛÛ’(Ø§Ù„Ø¯Ø±Ø§Ù„Ù…Ù†Ø«ÙˆØ±Ø Œ ومصن٠عبدالرزاق)Û”
Ø³ÛŒØ¯Û Ø¹Ø§Ø¦Ø´Û Ø“ سے روایت کیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û’ نبی Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ùرماتے Ûوئے سنا :
" 4راتوں میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° خیر Ú©Û’ دروازے کھول دیتا ÛÛ’: عیدالاضØ+ÛŒ Ú©ÛŒ رات، عیدالÙطر Ú©ÛŒ رات، نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات جس میں عمر، روزی اور Ø+ج کرنے والے Ú©Û’ بارے میں لکھا جاتا ÛÛ’ اور عرÙÛ Ú©ÛŒ رات، صبØ+ Ú©ÛŒ اذان تک۔" (الدر المنثور، وقال ابن العربی : لایصØ+ ÙÛŒÛا شیٔ ولاÙÛŒ نسخ الآجال ،اØ+کام القرآن)Û”
بعض روایات سے ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ معلوم Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ رات دعا قبول Ûوتی ÛÛ’ مثلاً عبدالرزاق Ù†Û’ ابن عمر Ø“ سے روایت کیا ÛÛ’ :"
4"راتوں میں دعاء مستردنÛیں Ûوتی: Ø¬Ù…Ø¹Û Ú©ÛŒ رات ،پÛÙ„ÛŒ رجب Ú©ÛŒ رات، نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات اورعیدین Ú©ÛŒ رات۔"(مصن٠عبدالرزاق)Û”
نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات میں عبادات کااÛتمام:
نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت بیان کرنے والی Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø§Ø+ادیث Ú©ÛŒ بنا پر لوگ Ù†Û ØµØ±Ù Ø§Ø³ رات Ú©ÛŒ تعظیم کرتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ رات میں نماز اور دعاء کا بھی اÛتمام کرتے Ûیں۔ اس رات میں عبادت کرنے Ú©Û’ سلسلے میں جو اØ+ادیث آئی Ûیں، ان میں سیدنا علی بن ابی طالب Ø“ Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø+دیث بھی ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ Ùرمایا:
"جب نص٠شعبان ÛÙˆ تو رات میں عبادت کرو اور دن میں Ø±ÙˆØ²Û Ø±Ú©Ú¾Ùˆ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس رات آÙتاب غروب Ú©Û’ بعد آسمان٠دنیا پر اتر تاÛÛ’ اور Ùرماتا ÛÛ’: ÛÛ’ کوئی بخشش طلب کرنے والا جسے میں بخشش دوں؟ ÛÛ’ کوئی روزی مانگنے والا جسے میں روزی دوں؟ ÛÛ’ کوئی مصیبت زدÛØŒ جس Ú©ÛŒ مصیبت دور کروں؟ ÛŒÛاں تک Ùجر طلوع Ûوجاتی ÛÛ’Û”"(سنن ابن ماجÛØŒ کتاب اقامۃ الصلاۃ، باب ماجاء ÙÛŒ لیلۃ النص٠من شعبان)Û”
مجمع الزوائد میں ÛÛ’: Ù…Ø+مد بن ابی سبرۃ جس کا نام ابوبکر Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† Ù…Ø+مد بن ابو سبرۃ ÛÛ’ØŒ اس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛŒÛ Ø+دیث ضعی٠ÛÛ’Û” امام اØ+مد اور ÛŒØ+یٰ بن معین Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø+دیث گھڑتا تھا(التÛذیب)Û” بخاری Ù†Û’ اسے ضعی٠قرار دیا ÛÛ’Û” ابن Ø+بان Ú©Ûتے Ûیںـ ÙˆÛ Ø«Ù‚Û Ø±ÙˆØ§Ûƒ سے من گھڑت Ø+دیثیں روایت کرتا تھا،اس سے دلیل پکڑنا درست Ù†Ûیں(العلل المتناÛÛŒÛ)Û” Ø+اÙظ عراقی Ú©Ûتے Ûیں: نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ نماز والی Ø+دیث جسے ابن Ù…Ø§Ø¬Û Ù†Û’ سیدنا علیؓ سے روایت کیا ÛÛ’ØŒ باطل ÛÛ’ (تخریج اØ+ادیث الاØ+یاء)Û”
ابن قیم Ù†Û’ اس Ø+دیث Ú©ÙˆØ+ضرت علیؓ سے مختل٠الÙاظ میں روایت کرنے Ú©Û’ بعد Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û :جو لوگ Ø+دیث کا معمولی علم بھی رکھنے Ú©Û’ باوجود اگر اس قسم Ú©ÛŒ لغو یات پر Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Û Ú©Ú¾Ø§ØªÛ’ اور اس رات نماز پڑھتے Ûیں تو ان Ú©ÛŒ عقل پر Ø+یرت ÛÛ’( المنار المنیÙ)Û”
ابن جوزی Ù†Û’ ابن کردوس عن Ø§Ø¨ÛŒÛ Ú©ÛŒ سند سے روایت کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ Ùرمایا:
" جس Ù†Û’ عیدالÙØ·Ø±ØŒØ¹ÛŒØ¯Ø§Ù„Ø §Ø¶Ø+ÛŒ اور نص٠شعبان Ú©ÛŒ راتوں میں عبادت کیا ،اس کا دل اس دن Ù…Ø±Ø¯Û Ù†Ûیں Ûوگا۔"
ابن الجوزی Ùرماتے Ûیں: ÛŒÛ Ø+دیث رسول Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ثابت Ù†Ûیں۔ اس Ú©ÛŒ سند میں بÛت سی آÙتیں Ûیں۔ اس Ú©Û’ ایک راوی مروان بن مسلم Ú©Û’ بارے میں امام اØ+مد Ú©Ûتے Ûیں â€™â€™Ø«Ù‚Û Ù†Ûیں‘‘ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù†Ø³Ø§Ø¦ÛŒØŒ دار قطنی اور اَزدی Ù†Û’ اسے متروک الØ+دیث Ú©Ûا Ûے۔اس Ú©Û’ ایک دوسرے راوی Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ø¨Ù† سلیمان Ú©Û’ بارے میں ازدی Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø¶Ø¹ÛŒÙ ÛÛ’ ،ایک اور راوی عیسیٰ Ú©Û’ بارے میں ÛŒØ+یٰ بن معین Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù‚Ø§Ø¨Ù„ اعتبار Ù†Ûیں۔ د(یکھئے، میزان الاعتدال، التÛذیب، والکامل لابن عدی )Û”
اس رات نماز Ú©ÛŒ Ú©ÛŒÙیت اور اس کا Ø+Ú©Ù…:
جن روایات میں اس رات Ú©ÛŒ خاص نماز کا ذکر آیا ÛÛ’ ØŒ ان میں نماز Ú©ÛŒ Ú©ÛŒÙیت اور رکعات Ú©ÛŒ تعداد الگ الگ طور پر بیان Ú©ÛŒ گئی Ûیں۔Ø+ضرت ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø“ سے روایت ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ Ù†Û’ Ùرمایا:
" جس Ù†Û’ نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات 12 رکعتیں پڑھیں اور Ûررکعت میں30 بار’’قل ÛÙˆ Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø+د‘‘ پڑھا تو ÙˆÛ Ù‚Ø¨Ø± سے نکلنے سے Ù¾ÛÙ„Û’ جنت میں اپنا ٹھکانا دیکھ Ù„Û’ گا اور اس Ú©Û’ گھر Ú©Û’ ایسے10 اشخاص Ú©ÛŒ سÙارش قبول Ú©ÛŒ جائے Ú¯ÛŒ جو جÛنم Ú©Û’ مستØ+Ù‚ ÛÙˆÚº Ú¯Û’Û”"
ابن الجوزی اس Ø+دیث Ú©ÛŒ بابت Ùرماتے Ûیں: ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© من گھڑت Ø+دیث ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ سند میں بÛت سارے مجÛول راوی Ûیں۔ لیث تو ضعی٠راوی Ûیں Ûی، ان سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©Û’ راوی مصیت Ûیں، الموضوعات، امام شوکانی Ù†Û’ بھی الÙوائد Ø§Ù„Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Û Ù…ÛŒÚº Ú©Ûا Ú©Û ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© من گھڑت Ø+دیث ÛÛ’Û”
بیÛÙ‚ÛŒ Ù†Û’ سیدنا علی Ø“ سے روایت کیا ÛÛ’ Ú©Û :میں Ù†Û’ نص٠شعبان Ú©ÛŒ رات نبی Ú©Ùˆ دیکھا Ú©Û Ø§Ù“Ù¾Ù†Û’14 رکعتیں پڑھیں اور نماز سے Ùارغ Ûونے Ú©Û’ بعد 14 بار سورۃ ÙاتØ+Û Ù¾Ú‘Ú¾Ø§ 14 بار’’قل ÛÙˆ Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø+د‘‘ ØŒ ’’قل اعوذ رب الÙلق‘‘ اور’’قل اعوذ برب الناس‘‘14 بار آیت الکرسی ایک بار اور Ø³ÙˆØ±Û Ø§Ù„ØªÙˆØ¨Ûƒ Ú©ÛŒ آیت ’’لقد جاء Ú©Ù… رسول من أنÙسکم‘‘، اس Ú©Û’ بعد آپ Ù†Û’ Ùرمایا: جس Ù†Û’ میرے اس عمل Ú©Ùˆ اپنایا اس Ú©Ùˆ20 Ø+ج اور20 سال Ø±ÙˆØ²Û Ú©Ø§ ثواب ملے گا۔ اگر دوسری صبØ+ ÙˆÛ Ø±ÙˆØ²Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ ÛÛ’ تو اس کا Ø±ÙˆØ²Û 2سال Ú©Û’ روزے Ú©Û’ ثواب Ú©Û’ برابر Ûوگا، ایک Ú¯Ø²Ø´ØªÛ Ø³Ø§Ù„ اور ایک Ø§Ù“Ø¦Ù†Ø¯Û Ø³Ø§Ù„Û”
بیÛÙ‚ÛŒ Ú©Ûتے Ûیں: ÛŒÛ Ø+دیث من گھڑت Ø+دیث جیسی ÛÛ’(الدر المنثور) ۔ابن الجوزی Ú©Ûتے Ûیں: ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© من گھڑت Ø+دیث ÛÛ’ اوراس Ú©ÛŒ اسناد تاریک ÛÛ’ØŒ اس Ú©ÛŒ سند میں Ù…Ø+مد بن Ù…Ûاجر نام کا ایک شخص ÛÛ’ØŒ جس Ú©Û’ بارے میں اØ+مد بن Ø+نبل Ùرماتے Ûیں: ÙˆÛ Ø+دیث گھڑتا ÛÛ’(دیکھئے: الموضوعات لابن الجوزی)Û”
خلاصÛÙ” کلام ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù†ØµÙ Ø´Ø¹Ø¨Ø§Ù† Ú©ÛŒ رات Ú©ÛŒ Ùضیلت ÛÛ’ØŒ جیسا Ú©Û Ø¹Ù„Ù…Ø§Ø¦Û’ عظام Ú©ÛŒ باتوں سے معلوم Ûوتا ÛÛ’ لیکن اس کا ÛŒÛ Ù…Ø·Ù„Ø¨ Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ رات Ú©Ùˆ کسی متعین عبادت Ú©Û’ لئے خاص کرلیا جائے۔مثلاًرات میں نماز پڑھنا اوردن میں Ø±ÙˆØ²Û Ø±Ú©Ú¾Ù†Ø§ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ بارے میں رسول Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ کوئی قابل اعتماد Ø+دیث Ú©Ø§Ù¾ØªÛ Ù†Ûیں Ø¬Ø¨Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ عبادت Ú©ÛŒ قبولیت Ú©ÛŒ2 شرطیں Ûیں: ØµØ±Ù Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ رضامندی Ú©Û’ لئے Ûواور سنت Ú©Û’ مطابق Ûو۔اگر کسی بھی عبادت میں ان دونوں میں سے کوئی شرط Ù…Ùقود ÛÙˆ تو ÙˆÛ Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª قابل قبول Ù†Ûیں۔